Yhteinen kieli

Olen elänyt intialaisen tanssin syövereissä yli kymmenen vuoden ajan. Pohjoisintialaiseen bhangra-tanssiin innostus suorastaan räjähti vuonna 2015, kun paikallinen punjabiystävämme Habi Saini opetti meille koreografiansa diwali-juhlaa varten vuonna 2015. Muutamia vuosia myöhemmin aloin opettaa lajia myös silloisessa Bolly Beat Dance Schoolissa (nykyinen Lotus Indian Dance Centre).

 

 

Vuonna 2020 maailmanlaajuinen koronapandemia pysäytti koko maailman, ja yksi eniten kärsineistä aloista oli kulttuuriala, tanssi mukaan lukien. Tanssisalit sulkeutuivat, ja meidän kaikkien piti pohtia uusia keinoja tanssin harrastamiseen, oppimiseen ja opettamiseen. Itsekin osallistuin tunneille niin videoalustojen, Facebookin kuin Instagraminkin kautta.

 

 

Vaikka pandemia oli raskasta aikaa kaikille, itse koin minulla olevan enemmän aikaa keskittyä tanssitaitojeni kehittämiseen ja oppimiseen. Online-tuntien ja muiden yhteyksien kautta tutustuin tuona aikana myös paljon uusiin tanssijoihin eri puolilta maailmaa, mutta toki pääasiassa Intiasta. Välimatka tuntui niin pieneltä, kun rakkaus tanssiin yhdisti. Pystyin juttelemaan ihmiselle toisella puolella maailmaa asioista, joita ehkä kaikki Suomessa eivät ymmärtäneet.

Oppilaan roolissa kyläkoulussa Himachal Pradeshin osavaltiossa

Vuoden 2022 lokakuussa pääsin vihdoin lähtemään Intiaan pitkän tauon jälkeen. Elokuussa matkan varaaminen oli tuntunut epätodelliselta – olinhan joutunut siirtämään suunnitelmia koronan takia jo useamman kerran parin edellisen vuoden aikana. Tällä kertaa viipyisin jopa kolme viikkoa, mikä on minulle harvinaisen pitkä aika työtehtäväni huomioiden.

 

Ensimmäinen matkakohteeni Intiassa oli pienen pieni kylä Himachal Pradeshin puolella lähellä Punjabin osavaltion rajaa. Olin tutustunut Instagramin kautta henkilöön, joka majoitti minut perheensä luona kyläkoulun pihapiirissä. Ystäväni kysyi lähes joka päivä, oliko oloni mukava, ja joka kerta vastasin, että paikka tuntui kodilta ja hänen perheensä omaltani. Välillä mietin mistä tuo tunne oikein johtui.

 

Aamuisin join teetä talon terassilla samalla kun pikkuiset oppilaat koulupuvuissaan lausuivat aamurukouksen alhaalla koulun sisäpihalla, ja papukaijat lentelivät puusta puuhun ruokaa etsien. Myös minä pääsin kiertämään luokasta luokkaan ja tervehtimään usein todella ujoja pikkuoppilaita, joille monelle olin ensimmäinen eurooppalainen, jonka he olivat kasvotusten tavanneet.

" Aamuisin join teetä talon terassilla samalla kun pikkuiset oppilaat koulupuvuissaan lausuivat aamurukouksen alhaalla koulun sisäpihalla, ja papukaijat lentelivät puusta puuhun ruokaa etsien. "

Chandigarhin kaupungissa minut majoitti ukrainalainen tanssikollega, joka elää pysyvästi Intiassa tehden uraa tanssijana. Oli mielenkiintoista seurata hänen työtään ja päästä kuulemaan tarinoita hänen uraltaan. Kahtena valkoihoisena herätimme toki huomiota, kun tanssimme yhdessä julkisella paikalla! Tapasimme yhdessä myös intialaisia tanssikollegoita. Oli jollain tavalla epätodellista astua tanssisaliin ja nähdä ihmisiä, jotka olin siihen mennessä oppinut tuntemaan vain sosiaalisen median videoiden ja keskusteluiden kautta! Ensihämmennyksen jälkeen vuorovaikutus tuntui kuitenkin täysin luontevalta, koska tanssi oli meille kaikille yhteistä ja musiikin huuma vei mennessään!

Lähestulkoon koko pandemian ajan olin seurannut delhiläisen tanssikoulun, Bhangra Arenan, tunteja ensin Instagramin kautta, ja livetuntien jatkuttua Zoomissa. Sunnuntaisin viritin puhelimeni valmiiksi, join kupin aamuteetä ja seurasin kun uutta koreografiaa opetettiin punjabin kielellä. Vaikka osaan vain hieman sen sukulaiskieltä hindiä, opin seuraamaan opetusta melko tehokkaasti – tästä tuli lähes jokasunnuntainen rutiinini.

Intian-matkani aikana halusin tietenkin tavata Delhissä asuvan bhangra-opettajani ja oppia häneltä lisää, sekä päästä tälle puhelimeni ruudulta tutulle studiolle tanssimaan. Huonoksi onnekseni opettajani muutti juuri ennen matkaani Kanadaan – kuinka huono tuuri minulla olikaan! Hänen perheensä tarjoutui kuitenkin majoittamaan minut Delhissä oleskeluni aikana, joten pääsin kokemaan intialaista perhe-elämää nyt myös kaupunkilaisesta näkökulmasta! Oli myös jännittävää nähdä opettajani asunto, jonka olin Intian lockdown-tilan aikana oppinut tuntemaan bhangra-tunteja seuratessa. Pääsinpä sittenkin vierailemaan myös kuuluisalla studiolla sekä tapaamaan muita oppilaita, tällä kertaa tosin uuden opettajan johdolla.

Myös Delhissä tapasin ja tanssin useiden sellaisten tanssijoiden kanssa, joita en ollut ennen tavannut kuin ruudun ja viestien välityksellä. Sama kaava toistui kuin aiemmin matkani aikana: keskustelu ja vuorovaikutus sujuivat luontevasti, sillä ymmärsimme toisiamme ongelmitta tanssin kielen kautta.

Olen matkani jälkeen jäänyt miettimään erityisesti sitä, miten helppoa onkaan tavata muita tanssijoita, joilla on sama intohimo. Me ymmärrämme toisiamme lähtökohdista, iästä tai äidinkielestä huolimatta. 

 

Meillä on kuitenkin yhteinen kieli – tanssi.

Minä tanssiystävien kanssa: Abhishek & Adarsh Himachal Pradeshista,
Priyanka Delhistä sekä tanskalainen Christine India Gaten luona Delhissä

Recent blog posts

Uusimmat Blogipostaukset

from a fairytale to vogue

From a fairytale to vogue Alessia Dal Bo’ Dance has always been part of my life, and the best memories …

Guru sarojan opissa

Guru Sarojan opissa Laura Kunnas Opiskelin intialaista klassista bharatanatyam-tanssia Intian pääkaupungissa Delhissä 2016-2019. Ensimmäiseksi tanssikoulukseni valikoitui guru Saroja Vaidyanathanin tanssikoulu …

HELSINKI, FINLAND // INFO@BOLLYBEAT.FI // Copyright LOTUS INDIAN DANCE CENTRE

HELSINKI, FINLAND // INFO@BOLLYBEAT.FI // Copyright LOTUS INDIAN DANCE CENTRE